zondag 11 augustus 2013

Zo'n dag

Zo'n dag dat je 's morgens weet dat je 's avonds weer in je eigen bedje slaapt. In tegenstelling tot het hoofdplan vertrekken we zondag aan het einde van de middag naar huis in plaats van maandagmorgen. Reden, vroeg opstaan, nou ja, niet vroeg op willen staan, want dat moet je wel als je om 11.00 uur de plek vrij moet maken. De meisjes zagen dat niet zitten. Dussssssssssssss tussen het voetbal kijken door haringen trekken, slibranden schoonmaken, scheerlijnen oprollen, en de zaak inklappen. Alles in een gemoedelijk tempo want een heftig buitje regen rond de middag heeft de tenten nat gemaakt. Als het zonnetje weer begint te schijnen en het windje iets aantrekt is het overigens in no time weer droog. De meisjes staan zoals gebruikelijk ergens rond de middag op en doen de rest van de middag wat meisjes doen, chillen...
Terugreis was goed!
Na een heel voorspoedige reis, veel sneller dan heen, duwen we de vouwwagen op de oprit, zien de de buurtjes naar het werk gaan :-) en draait de wasmachine al weer op volle toeren. Een leuk weekje achter de rug in Rockanje. Thanks voor je belangstelling hier stopt de blog.

weekend!!!!

Eindelijk weekeinde! We hebben het plan om vandaag bij geschikt weer naar het Quackjesstrand te gaan zodat ik gewapend met fototoestel en telelens eens bij het Quackjeswater wat bijzondere vogeltjes kan fotograferen. Er schijn een lepelaarkolonie te liggen en er zijn zelfs zeearends gesignaleerd. Leuk om het onderdeel natuurfotografie eens op te poetsen en de dames kunnen lekker chillen op het strand.
Maar............ eerst boodschappen doen want er moet vanavond ook nog gegeten worden en onze gast wil toch wel heel graag scampi's of iets dergelijks. Nou ja wie ben ik om daar tegen te zijn. Dus op naar het dorp om de noodzakelijke inkomen te doen.
De beide jonge dames zijn nog in diepe rust want zo rond 02.30 uur vannacht is hen nog verzocht iets rustig aan te doen.Daar hebben we voorlopig nog geen rekening mee te houden.
Als we de boodschappen binnen hebben en het weer nog niet echt strandweer is besluiten we eerst even een stukje te fietsen. De Haringvlietdam is het doel echter gaande weg neemt de wind toe en op die dam is geen enkele vorm van beschutting. We fietsen tot de eerste schuif en waaien bijna van de dam af. Dus terug want gelukkig is aan beide zijden van de dam een gelegenheid om bij te komen. Als we zitten en een lekker bakje koffie met appeltaart hebben besteld gaat de telefoon. Penny....... of we snel naar de camping willen komen want "er staat een man die zijn caravan naast ons wil zetten en de auto staat in de weg" Grrrrrr veel te snel moet de koffie op en het appelgebak krijgt niet de aandacht die het verdiend. In te hoog tempo fietsen we de laatste kilometers naar de camping want je wil toch niet dat iemands vakantie vertraging oploopt omdat een buurman zijn auto zo nodig op de lege plek naast zijn tent wil parkeren. Bij de plaats gekomen zitten de meisjes lekker te ontbijten. Alles wat ik zie is geen nieuwe buurman die zijn caravan op de plaats wil zetten. Vraag (......) Antwoord: "ja hij is zijn caravan ophalen.........." Opmerking (................) Ongeveer een uurtje later komen de nieuwe buren er aan met hun caravan. Het eerste wat de buurman zegt "Sorry dat ik liet bellen........" Ja beste man, als je daar zo'n moeite mee hebt doe het dan niet, fijne vakantie nog.
Als het weer zich dan toch in de richting van strandweer ontwikkeld pakken Annemarie en ik de handdoeken en ik pak mijn fototoestel voor het Quackjeswater. Beetje uit de wind is het heerlijk toeven op het strand, totdat telefoon, Penny............. "Hoi pap, hoe komen we bij het strand, we fietsen al heel lang en zien nog geen strand....." "Oke meisje, na de slagboom rechtsaf....." "OOOOoOOOOOoooooOOO wij zijn linksaf gegaan.........." "Nou ja, kan gebeuren, tot zo" Het duurt gelukkig niet lang en daar komen de mädels aan!
Tour de frats
Al snel installeren ze zich naast Annemarie en wordt er gevoetbald op het strand. Dat kan makkelijk want echt druk is het niet. Deze streek van het land moet maandag grotendeels weer aan het werk en naar school dus dan heb je vaak wel wat anders te doen.
Ik probeer Quackjeswater te bereiken en als snel blijkt dat ik het verkeerde schoeisel aan heb (sandalen, zonder sokken) en dat een riant aantal "verboden toegang-bordjes" een fotosessie in de natuur vandaag onmogelijk maken. Quackjeswater is een kwetsbaar natuurgebied zo blijkt uit de borden en de toegang is voorbehouden.
Sneakpreview Quackjeswater ..
Om een indruk te geven toch een fotootjes gemaakt op afstand waarop het water en de grote verscheidenheid aan begroeiing is te zien. Jammer maar het is niet anders.

Op het strand vermaken de meiden zich redelijk met allerlei ongein. Ze gaan ook nog even kijken bij een speeltuin in het water maar de watertemperatuur is volgens beide dames zo laag dat zwemmen er vandaag niet in zit. Een paar meeuwen komt nog wel nieuwsgierig dichterbij en als de eerste stukjes koekjes door de luchtvliegen om de dieren te lokken speelt zich een vermakelijk schouwspel voor onze ogen af. Wie is het eerste bij een stukje koek en een capriolen dat ze daarvoor uithalen. Het lijkt wel of ze een airshow opvoeren.
Rockanje airshow 2013
Zoals aan de laatste foto te zien is trekt de lucht snel dicht. Niet dat het zal gaan regenen maar het gebrek aan zon en het overschot aan wind zetten een dikke streep door het strandweer. We gaan terug naar de tent en een hapje doen. De meiden kijken een film op de laptop en onder het genot van een drankje bereid ik het eten voor. Deze dag krijgen we ook wel weer om. Komt helemaal goed. Fijn weekeinde, tot morgen.

zaterdag 10 augustus 2013

Dag 5: de laatste werkdag in Rockanje.........

Tja, het dagje begint weer prima echter na het ontbijt trekken toch wel wat wolken over. We laten het er niet bij zitten en besluiten een dagje Scheveningen te doen. Waarom Scheveningen, gewoon, omdat het kan. Dus ergens rond de middag in het waggie naar Scheveningen en dat is vanuit Rockanje een fluitje van een cent. Op de boulevard duiken we direct de loungebanken in van club Zeezicht. Met een heerlijke cappucino en de dames een drankje en allemaal een riant stuk appelgebak laten we het zonnetje dat daar wel schijnt zijn werk doen. We worden allemaal zo sloom als ik weet niet wat en een tweede rondje moet ons van uitdrogen redden. Het is heerlijk mensen kijken en gewoon slap ouwehoeren in de banken. Om niet helemaal vast te roesten trekken we over de boulevard, bijna aan het einde bij de haven nemen we de gok om terug te gaan naar Rockanje want "daar zal de zon toch ook wel schijnen?" Niet dus, prima weer maar geen weer om naar het strand te gaan. Voor het eten laten de meiden hun voetbal skills nog even op het veldje zien en een knaapje dat daarvoor heel erg zijn best deed met de bal hoog houden druipt af onder het luifel bij zijn ouders. De uitbundigheid bij de meiden neemt toe en regelmatig moeten we even wat techniek aanwijzingen geven om de nog op het veld aanwezige kampeerders enigszins veilig te laten eten.
Wij vertrekken dan naar het restaurant op de camping om nog één keer te genieten van de spraakzame ober. Het zit de knaap niet mee. Hij stoot een glas wijn van Annemarie omver en mompelt iets van "sorry" en "je krijgt wel een nieuwe" de tafel wordt droog gemaakt en wat geruststellende opmerkingen aan zijn adres lijken niet hun doel te bereiken. Op zich wel vermakelijk en fijn dat hij niet over het eten gaat, want dat was weer helemaal prima.
Wil ik als laatste nog even terugkomen op de visboer die een objectief echter helaas niet zo gunstige feedback via mijn facebook account heeft gekregen. Hij zit er niet mee want met enige frequentie zie je hem uitbundig feesten in het café op de camping. Tja, dat kan als de vis duur betaald wordt.............
Morgen gelukkig weekeinde, uitslapen....., ontbijtje, boodschapjes doen enne jammer, zondag al weer een beetje inpakken, maandag zit het er op, het kamperen. Tot morgen.

donderdag 8 augustus 2013

Dag 4: BAM, zonneschijn.......... stranddag

Als 's morgens je ogen open doet omdat de het koffiezetapparaat begint te pruttelen en je door het tentdoek de zon ziet schijnen dan is dat lekker opstaan. Snel broodjes gehaald en na enkele minuten krijgen we gezelschap van ons leenkindje Lieke. Penny blijft nog in de kribbe want het is nog zo vroeg en ze is nog zo moe. Het is weer heerlijk buiten en als Lieke na het ontbijt nog even wil bijslapen is dat Prima. Annemarie en ik besluiten eens even op de fiets te stappen en richting Hellevoetsluis te fietsen. Het is prachtig en onderweg zien we heel mooie vergezichten.
Het is heerlijk weer om te fietsen en al snel bereiken we Hellevoetsluis. De terrasjes nodig uit om even te zitten en al snel geven we toe om een lekkere cappuccino te drinken. Eigenlijk wil ik ook nog even naar de Haringvlietdam maar Annemarie vindt dat een beetje te veel van het goed voor één dag. Ik waag het er wel op en word beloond voor mijn inspanningen. Een mooi fietstochtje en ik ben niet de enige die per fiets over de dam wil rijden. Halverwege stop ik even om eens te kijken hoe het systeem met schuiven werkt. Prachtig stukje techniek wat daar is neergezet.
Aan het einde van de dam (of aan het begin) wacht een expositie over de dam. Net zo belangrijk is wellicht het restaurantje bij de expositie en ik besluit mezelf te trakteren.
Op het heenweg was het me al opgevallen en op de terugweg stop ik er even het "Quackjesstrand" bij het beroemde Quackjeswater waar lepelaars huizen en waar zelf zeearends gesignaleerd zijn.
Het blijkt maar 10 minuten fietsen vanaf de camping en samen met Annemarie lig ik de rest van de dag heerlijk tegen een duin aan in de zon. Zo went vakantievieren heel snel. Tot morgen.

Dag 3: tja, regen..........

als je opstaat en denkt oei, dit is niet goed, dan weet je wat de rest van de dag gaat brengen. zeker als het KNMI er ook nog een schepje bij bovenop doet. Buienradar en alles wat maar met online weervoorspellingen te maken heeft wordt geraadpleegd en alles wordt zo uitgelegd dat het wellicht onder voorwaarden met een kleine kans toch mee gaat vallen. Nou HET IS NIET MEEGEVALLEN HET WAS BAGGER. Geheel volgens voorspelling gaat het vlak voor de middag regenen als we al in de auto richting Rotterdam rijden. Rotterdam, wat heeft dat nou bij te dragen aan Nederland, maar goed, de meiden hebben bedacht dat de economie een impuls kan gebruiken dus gaan we shoppen. Target 1 is de Primark Rotterdam en als al snel blijkt dat dat bijna een geheel vormt met het Alexandrium dan kan voor de meiden de dag niet meer kapot. Ik maak nog even een grapje op Facebook dat ik dan ook de Kuip will zien maar wordt gelukkig door mijn volgers snel weer op het rechte pad gezet. Je zou in deze blog foto's verwachten, je zou smeuïge details verwachten, maar het komt er niet uit. Op spaarstand sjoks ik door het Alexandrium waar ik slechts kan opmerken dat een kopje koffie met een heerlijk gebakje bij een bakkerszaakje een persoonlijk hoogtepunt is. De meiden crossen van links naar rechts en bloesjes met 50% korting of broeken voor maar weet ik hoeveel euro's verwisselen van eigenaar het kan bijna niet op. Ze glunderen er ook bij. Als laatste strohalm besluit ik een staatslot te kopen en neem me voor dat ik 1 (één) seizoenkaart van Ajax koop als er een leuke prijs op valt, toch iets van wraak gevoelens. Als aan alle behoeften is voldaan karren we weer richting Rockanje. Het regent nog steeds. We eten een frietje op de camping, ik eet nog een visje, althans het is als vis verkocht maar als je me volgt op Facebook weet je wat is er van vind. De avond besluiten we met een afzakkertje in het cafeetje op de camping. De tennisclub viert het succesvolle onderlinge tournooi op de camping, bwoah ben ik blij dat ik al jaren geleden met tennis gestopt ben, zeg maar op mijn hoogtepunt. Maar goed, de Andre Hazes imitator doet zijn best en als we het toch over hem hebben, onderweg naar Amsterdam zag Penny een bordje `ANDERE HAVENS` in gedachten vroeg ze zich af waarom er een bord Andre Hazes langs de snelweg stond. Toch maar eens een dyslexie testje doen Penny? Ach was ook een hoogtepuntje in een regenachtig dagje, welterusten, tot morgen.

woensdag 7 augustus 2013

Dag 2: zomerse omstandigheden

Zo, de rotzooi van de storm afgelopen nacht is opgeruimd, alles droog, en door het zonnetje dat 's morgens al uitbundig schijnt zit de stemming er goed in. Nadat het ontbijt met verse broodjes achter de rug is en iedereen zich heeft opgedoft maken we het plan voor de dag. De dames hebben door de storm een onrustige nacht gehad, lees nauwelijks geslapen dus het wordt vandaag zonnen en chillen. Er moeten ook wat boodschappen worden gedaan dus Annemarie en ik even naar Hellevoetsluis. Da's een kilometer of 8 verderop. Als we terugkomen blijkt dat ik de inloopkast ook mag gebruiken. Dankbaar zet ik mijn spullen in de kast.
Het moet wel op de grond staan maar er is een begin. Gelukkig krijg ik ook een stukje koelkast.

Beide jonge dames doen inmiddels wat ze zich voorgenomen hebben. Chillen. En kamperen is tegenwoordig een hightech aangelegenheid want het gebrek aan wi-fi is groter dan het gebrek aan bv een zwembad op de camping. Zelfs de lantaarntjes bij de vouwwagen gaan op zonne-energie.
Als de dames dan toch lekker chillen en de temperatuur echt aangenaam is besluiten Annemarie en ik eens even op de fiets te stappen om de omgeving te ontdekken. Het is heerlijk fietsen en als we een terrasje tegenkomen dan kunnen we de verleiding niet weerstaan om even een lekkere kop koffie met een riant stuk taart te nemen. Op veel plaatsen mooie gelegenheid om het prachtige strand te bezoeken. Volop parkeergelegenheid. Omdat er werd gezegd dat het vandaag geen stranddag was is het wel rustig op het strand. Via enkele prachtige fietspaden door een heel mooi landschap komen we weer op de camping en gaan wij ook chillen onder het genot van een lekker glaasje wijn.

Als we voldoende tot rust zijn gekomen en de dames beginnen te knorren dat ze honger hebben steken we de barbeque aan en laten ons langzaam de avond in zakken. Op het veldje voor ons wordt een badminton wedstrijd gehouden maar die gaat lekker aan ons voorbij. Het was een topdagje hier aan de kust...... Tot morgen!

dinsdag 6 augustus 2013

Storm

Hoi, even een update. Op onze eerste avond een stormpje uit de hoofdcategorie. Lieke en Penny hebben hagelstenen gevonden van 3 cm doorsnede. Behalve wat doorstroom lekkage, onder het plastic door, niets kapot. Onze overburen zijn met hun kinderen naar huis gevlucht. Hun eerste jaar kamperen is nog niet zo'n succes. Nu in de ochtend schijnt het zonnetje. Alles kan weer drogen. De stemming op het veldje zit er al weer prima in. Ontbijtje klaar maken in het zonnetje, lekker.......